- Forsikringsselskabet godkender skaderne som hører til hændelsen og giver værkstedet besked på at de må påbegynde reparationen (Nogle selskaber, godkender skadesomfanget ud fra de indsendte billeder uden at sende en taksator).
- Vær opmærksom på at der kun udbedres skader som vedrører ét hændelsesforløb. Er der andre “gamle” skader skal de takeres for sig selv og vil udløse betaling af selvrisiko en gang mere.
- Er din bil ikke kaskoforsikret, må reparationen ikke påbegyndes før skyldsspørgsmålet er afklaret.
- Når Forsikringsselskabet har godkendt skaden aftaler vi med dig hvornår skaden skal udbedres.
- Vi bestiller reservedele og booker tid hos autolakerer
- Du får en kundebil stillet til rådighed mens vi reparerer bilen.
- Selskabet afregner direkte med værkstedet
De fleste skadereparationer giver ikke anledning til problemer, der er dog nogle ting man skal være opmærksom på.
Originale- uoriginale eller brugte reservedele. Som udgangspunkt gøres en skade op med brug af originale reservedele af hensyn til reparationsgrænserne. Holder skaden sig under de 65% må forsikringsselskabet kræve at der bruges uoriginale eller brugte dele til reparationen. Hvis de dele der udskiftes er af væsentlig bedre stand end før skaden, kan forsikringen give en % vis erstatning. Dvs at du som ejer kan komme til at betale en del af reparationen. F.eks hvis du får skader på dæk og dækket er nedslidt, vurderes sliddet og erstattes derefter, eller hvis de skadede karroseridele er meget medtaget af rust.
Lak, toning og nuanceforskel. Selvom autolakeren har nogle tekniske hjælpemidler til at tone farven med, er det ikke muligt at lave en delvis lakering, uden at der kan ses forskel på den nylakerede og den gamle lak. Hvis den gamle lak er meget medtaget vil glansforskellen være stor, hvilket dog kan udjævnes vha. oprensning og polering af lakken. Dette betragtes som vedligeholdelse og dækkes ikke af forsikringen. For at undgå stor nuanceforskel på dele der støder op til hinanden feks mellem dør og skærme, specielt på metallakeringer, giver forsikringsselsklabet tillæg til at lakereren kan tone de tilstødende dele. Ofte ses der nuanceforskelle mellem plast og stål f.eks. mellem kofanger og skærm, da de 2 materialer reagerer forskelligt med lakken.
Totalskader. Er din bil totalskadet, vil taksatoren tage nummerpladerne med for at afmelde bilen. Du skal aflevere den originale registreringsattest til forsikringsselskabet.
Taksatoren vil herefter kontakte dig med et bud på kontanterstatning. Her er det en god ide at forberede sig lidt. Undersøge hvad lignende biler er sat til salg til (søg på nettet) have argumenterne klar på hvor god bilen er. Er bilen godt vedligeholdt (servicebog), rustbeskyttet, evt nysynet, ekstraudstyr osv.